Kamuflaj bir gizlenme, saklanma yöntemi; kendini içinde bulunulan çevreyle neredeyse bir edip fark edilmemeyi sağlıyor. Askeri harekatlarda ya da doğal yaşamdaki farklı canlı türlerinde korunma amaçlı kullanılıyor. Moda dünyasında kamuflaj denilince genellikle haki renkler ve bu tonlarda desenlerle yaratılan giysiler akla gelse de Kenyalı Fotoğrafçı Thandiwe Muriu’nun kamuflaj algısı ezber bozuyor. Nedeni ise modellerinin aynı anda hem ortama uyum sağlaması hem de dikkat çekmesi… “Camo” olarak isimlendirilen fotoğraf serisindeki görüntüler, fotoğraftaki kişinin neredeyse kaybolduğu ancak onu görmezden gelmenin imkansız olduğu optik bir yanılsama yaratıyor.
Genç Kenyalı’nın eğlenceli çalışmaları bir fotoğraftan daha fazlası daha derin bir anlam taşıyor. “Moda fotoğrafçılığını seviyorum, bunu sürekli yapabilirim ama yaptığım işin kim olduğumu ve geçmişimi yansıtması gerektiğini fark ettim”, diyor.
Fotoğrafçı Thandiwe Muriu, hiç erkek çocuğu olmayan bir ailede dört kız kardeşle birlikte büyümüş, babasının ataerkil varsayımlara karşı çıkmaya hevesli olduğunu söylüyor. Onlara bir arabanın lastiğinin nasıl değiştirileceği, nasıl barbekü yapılacağı ve en önemlisi bir kameranın nasıl kullanılacağı gibi pratik becerileri öğretmiş.
Sıra bir kariyer seçmeye geldiğinde ise fotoğrafçılık tutkusunun peşinden gitmesi için teşvik edilmiş. Ona göre bu, “bilim ve sanatın mükemmel bir karışımıydı”.
Muriu, kız kardeşinin Vogue dergisi koleksiyonunda gördüğü fotoğraflardan esinlenerek Kenya’da erkek egemen bir alan olan reklam fotoğrafçılığına yönelmiş. “Ufak tefeğim, çok genç görünüyorum ve bu yüzden çoğu zaman insanlar beni küçümserlerdi. Sete gittiğimde oradakiler erkek olan asistanımla konuşuyor ve fotoğrafçının ben değil de o olduğunu düşünüyorlardı.”
2015 yılında “Camo”nun doğmasıyla Muriu daha bir fark edilir olmuş. Fotoğraflara bakıldığında arkalarında yatan titiz süreç açıkça görülüyor. Her şey Muriu’nun en zor ama en keyifli kısımlardan biri olarak tanımladığı kumaş seçimiyle başlıyor. Nairobi’deki kumaş mağazalarında saatler geçiren Muriu, kıtanın dört bir yanından ithal edilen kumaş yığınlarını inceliyor. “Bana sanki kumaşlar canlıymış ve hareket ediyormuş gibi geliyor. Afrika’ya özgü ama geleneksel tasarımlar olması gerekmiyor.”
Bir diğer kilit aşama ise saç. Proje geliştikçe, Muriu, Afrika güzelliğini keşfetme konusunda daha bilinçli hale gelmiş. Tarihi ve geleneksel saç modellerini araştırıyor. Ardından bir stilistin yardımıyla onlara modern bir dokunuş katılıyor ama aslında atalarının kullandığı saç modellerinden esinlendiklerini ifade ediyor.
Muriu, meşrubat kutuları, plastik çay süzgeçleri, elbise mandalları, şişe fırçaları ve diğer nesnelerden yapılan gözlüklerin, Kenya’daki pek çok günlük eşyanın başka kullanımlar için yeniden tasarlanmasının yenilikçi yolunu temsil ettiğini söylüyor. Bunlar aynı zamanda fotoğrafçının görsel olarak uyarıcı ve eğlenceli hale getirmek istediği görüntülerin mizahına katkıda bulunurken, aynı zamanda çok derin bazı konuları da ele alıyor.
Camo serisi Temmuz ayı sonuna kadar Paris’teki 193 Gallery’de sergileniyor
Kaynak: https://www.bbc.com/
Tüm resimler Thandiwe Muriu’ya aittir.