Kurumsal hayattan ayrılma hayaliniz varsa, bu macerayı okumanızı öneriyoruz. Daha başlamadan kriz vurduysa yine okumanızı öneriyoruz. Böyle gelmiş böyle gider diyenler diyarında başka türlü de gidebilir diyorsanız da okumanızı öneriyoruz.
Yıldız Özer, İngiltere’de iletişim ve pazarlama eğitimi aldı, Türkiye’nin önde gelen reklam ajanslarından birinde gözünü açtı, türünün ilk ve en başarılı dijital içerik portalında iletişim teknolojilerine geçiş yaptı. Bu çorbaya kurumsal tuz lazım diyerek Yıldız Holding dijital pazarlamada neredeyse sonsuz gıda deneyimi biriktirdi. “Bu kadar yeter ben mutfağa gireceğim” diyerek yolunu değiştirdi. Dükkanı buldu, ekibi kurdu, reçeteyi çözdü, markayı ve hikayesini kurguladı, tam siftah yapacakken Corona vurdu! Corona mı Granola mı yaman diyerek, tezgahı evde kurdu.
Dijital pazarlama yöneticiliğinden atıştırmalık girişimine mi?
Uzun yıllar sürekli değişim gösteren, dinamik ortamlarda, dijital pazarlama stratejilerinden sorumlu üst düzey rollerde çalıştım. Markaların yeni pazarlama iletişimi dünyasına hızla adapte olabilmesi için yeni teknolojiler, platformlar geliştirip, uygulamasını yaptırdım. Yıldız Holding gibi büyük bir firmada çalışırken, benim için büyük dünya için küçük adımı atmaya karar verdim. Şaşkın bakışlar arasında noktayı koydum.
İnternet üzerinden yemek siparişi veren beyaz yakalıların sayısında büyük artış var. Siparişi verilen yemekler “lezzet”ten ödün veren, yüksek kalorili ve besleyici olmayan tür. Ben hızlı, doyurucu ve lezzetli yiyecek sunmak istiyorum. Ofis çalışanlarının internetten sabahları granola ve wrap, öğlenleri salata, çorba ve sıcak sandviç siparişi verebilecekleri Fooders’ı kurdum.
Planlanmış bir süreçti ancak planlanmayan süreçlerin de her zaman planlanması gerekiyor ama bu süreç pandemiyle planlanmayandan da öte bir durum oluşturdu. Kurumsal dünyada “kriz yönetimi”, yedekte “B planı” oluşturma gibi kaslarınız çok gelişiyor. Fooders markasını nasıl hızlı ve sağlıklı bir şekilde ayağa kaldırabilirim diye düşünürken küresel salgının patladığı hafta hayalimi gerçekleştirmek için tutmak üzere olduğum imalathaneden vazgeçtim. Kahvaltılıklar özelinde evden üretim yapıp online satışa başlama kararı aldım.
Hayatınızda ne değişti?
Fooders’tan önce ve Fooders’tan sonra gibi hızlı bir tanımlama yapacak olursam; kariyerimin ilk yarısında dikey uzmanlık kazanmış bir rolüm vardı ve dolayısıyla ilgi alanım ve iş tanımım çok netti. Her biri işinin uzmanı ekiplerle süreçleri yönettim. Kariyerimin ikinci yarısında işin rengi tamamen değişti. Tedarikçilerle pazarlık yapıyorum, bal ve susam Datça’dan, zeytinyağ Ayvalık’tan, el yapımı üzüm pekmezi ve badem Adıyaman’dan. Tedarik/stok kontrolü sağlıyorum, Türkiye’nin en büyük market zincirinin satın alma ekibiyle görüşüyorum, ama mutlaka her sabah 06:30’dan öğlene kadar gronala yapıyorum. Ürünü en fazla 2 günlük stoklarda tutuyorum. Sonra siparişlerin paketlenmesi ritüeline ve kargoya teslim edilmesi evresine geçiyorum. Yakın çevreden gelen siparişleri ben hallediyorum. Kurumsaldaki yoğunluğu ve rekabeti tarif edemem. İdari formalitelerle geceyi sonlandırıyorum. Yastığa başımı koyduğum an 20 saniye içerisinde uyumuş oluyorum.
Fooders yaklaşık 4 aylık bir girişim. Mevcut konjonktür yüzünden granola ilk kahramanım. İlerleyen dönemde “öğle yemeği”nde salata, sıcak sandviç ve çorba planlarımızda.
Yeni marka yaratmanın zorlukları neler?
Markanız en değerli varlığınızdır. Markanızın kimliği bir logodan çok daha fazlasıdır. Markanızın kimliği, önermesi, konumlandırması ve hedefi gibi markayı tanımlayıcı tüm özelliklerin net olması gerekir. Markalaşma kapsamında marka algısının yerleşmesi ve müşteri sadakatinin oluşması bir süreç. Sıfır kilometre marka olmanın önemli market zincirlerinde yer alma, alış fiyatı müzakere süreci ve pazarlık aşamalarında yaşadığı sıkıntılar var. Yeni marka yaratma sürecinde kritik beş değer arasında; müşteriyi iyi tanıma, ihtiyaca yönelik bir ürünü hayata geçirme, tutarlılık, rekabeti doğru okuyabilme ve ulaşılabilirlik olduğuna inanıyorum. Bu değerler doğrultusunda yavaş yavaş da olsa kilometre yapıyoruz.
Kahvaltıya düşkün bir millet olan Türkler neden gronala tüketsin?
Araştırmalara göre de Türkiye’de en sevilen öğün kahvaltı. Özelikle hafta sonu aileyi bir araya getirmek ve envai çeşit ile kahvaltı yapmak gelenekselleşmiştir. Ancak yoğun iş temposu içerisinde yine araştırmalar gösteriyor ki en çok atlanan öğün de kahvaltı. Yoğun çalışan insanlar hızlı ama sağlıklı çözüm arayışındalar. Her sabah poğaça ve/veya hızlıca ağzına atabildiği bir unlu mamül yemek istemiyor. Kallavi kahvaltı yapacak zaten zamanı yok. Dolayısıyla %100 doğal malzemelerden oluşan, kalorisi de yüksek olmayan, yoğurt ve sütün eşlik edebileceği granolaya kim hayır diyebilir ki.
Ürün nasıl hazırlanıyor?
Kuru malzemeler bir kapta, ıslak malzemeler ise farklı kapta hazırlanıyor. Islak malzemeler arasında bulunan elma ve hurma püresi her iki günde bir taze taze yapılıp, kavanozlarda buzdolabında maksimum 3 gün saklanıyor. Kuru ve ıslak malzemeleri karıştırdıktan sonra fırın tepsilerine dizip, belli bir teknik kullanarak fırınlıyorsunuz.
Besin değerleri nedir? Hangi ürün ne oranda? Kilo aldırıyor mu?
1 porsiyon için (50 g) referans değeri 196 kaloridir. Sağlıklı bir yaşam için, 19-30 yaş aralığındaki bir yetişkinin alması gereken ortalama kalori miktarı 2000 iken 31-50 yaş aralığında 1800’ler civarında. Dolayısıyla sağlıklı ve besleyici bir kahvaltı için granola yüksek kalorili alternatifler arasında sayılmaz. Kilo aldırır mı sorusuna ise her şeyin abartılı ölçüsü ve hareketsizlik tabii ki kilo aldırabilir diye yanıt verebilirim.
Granolayı tüketmenin farklı yolları var mı?
Granola yoğurt veya süt ile tüketiliyor. Genelde gözlemlediğim yoğurt ile daha fazla tüketildiği hatta yoğurt son dönemde trend olan “smoothie bowl”un demirbaş malzemesi. Ayrıca, granolanın kıtır kıtır olması sebebiyle, yalın bir şekilde avuçlayıp atıştırmalık olarak da tüketildiğini belirtmeliyim.
Ürünlere nasıl ulaşılıyor?
Instagram en pratik yol. İstanbul’un ilk 3. dalga kahvecilerinden Coffee Department’da da bulabilirsiniz. Önemli e-ticaret platformlarından da erişim yakında sağlanabilecek.