İklim değişikliği ve çevreyle ilgili endişeler, sağlıklı beslenme trendi alternatif et pazarını büyütüyor.
Uluslararası danışmanlık şirketi At Kearney’in et sektöründeki profesyonellerle çalışarak hazırladığı raporda 2040’lı yıllara gelindiğinde tüketilen etlerin yüzde 60’ının bitkilerden elde edilen ya da laboratuvarlarda üretilen etlerden oluşacağına vurgu yapılıyor.
İngiltere’nin en büyük süpermarketler zinciri Tesco, vegan ürünlerdeki talebin artışıyla kendine 2025’te alternatif et satışlarını 4 kat artırma hedefi koydu. Öyle ki, bitki bazlı şarküteri ve burger satışlarını 2018’e göre yüzde 300 artırma amacıyla çalışıyor.
Mintel araştırma firmasına göre İngiltere’de alternatif et pazarının 2024’te 1,1 milyar pounda çıkması bekleniyor. 2014-2019 yılları arasında alternatif et pazarı İngiltere’de yüzde 40 büyüme gösterdi ve 816 milyon pound gibi bir büyüklüğe ulaşıldığı tahmin ediliyor.
Tesco da bu alanda parti yemekleri, kişler, tartlar gibi yeni ürünlerle alternatif et kategorisini genişletmeyi planlıyor. Tesco eski CEO’su Dave Lewis, protein satışlarındaki şeffaflığımız ve alternatif et konusundaki hedeflerimiz hem bizi daha sürdürülebilir bir platforma taşıyor hem de müşterilerimize daha çok seçenek yaratıyor” diyor.
10 yılda 140 milyar dolar
Bu pazarın geleceğine dair birçok öngörü yapılıyor. Örneğin İngiliz bankası Barclays, alternatif et pazarının önümüzdeki 10 yıl içinde 140 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşmasını bekliyor. Bu da 1,4 trilyon dolarlık et piyasasının yüzde 10’u anlamına geliyor. ABD’li yatırım bankası JP Morgan ise alternatif et ekonomisinin 15 yıl içinde 100 milyar dolarlık hacme ulaşacağını öngörüyor.
Vegan hamburger modası
Beyond Meat: Bitki tabanlı et üretiminde çalışan ve en çok bilinen girişimlerde biri olan Beyond Meat, içinde hayvansal ürün bulunmayan etlerini 2013 yılında ABD’de satışa sunmuştu. Bugün ABD’de Carl’s Jr., A&W, Del Taco ve T.G.I. Friday’s gibi zincir restoranlar Beyond Meat’in hamburgerlerini satıyor. Bitkisel içerikli etler bir insanın alması gereken protein miktarını karşılamaya yetiyor. Beyond Meat hamburgerinin içinde soya, glüten ya da genetiği değiştirilmiş bir besin maddesi bulunmuyor. Ürünlerde protein kaynağı olarak bezelye, maş fasulyesi, bakla ve kahverengi pirinç kullanılıyor. Yağ olarak kakao yağı, Hindistan cevizi yağı ve kanola yağı tercih ediliyor. Şirketin önümüzdeki aylarda 50 ülkeye varan yayılma planı bulunuyor.
Impossible Food: Bir diğer bitki bazlı et üreticisi Impossible Food da geçtiğimiz yıl 2,5 milyondan fazla kişinin satış yerlerini bulmak için internet sitelerine baktığını açıklıyor. Impossible Foods’un en önemli ürünü olan ve 2016’da satışa çıkan Impossible Burger, ABD, Hong Kong ve Macau’nun da bulunduğu 15 bin noktada tüketicilere ulaşıyor. Sadece ABD’de 7 binden fazla restoranda ürünlerini müşterilerine ulaştırıyor. Şirket geçtiğimiz günlerde etsiz domuz (Impossible Pork) ve sosis (Impossible Sausage) ürünlerini de tanıttı.
Impossible Food’un yakın gelecek hedefleri arasında Avrupa’da üretim üssü açmak bulunuyor.
Devler kolları sıvadı
Bu arada hızlı tüketim ürünleri alanından şirketler de bu alana göz kırpıyor. Örneğin Unilever Vegetarian Butcher isimli bir şirketi alarak dünyadaki en büyük kasap olma amacını açıkladı. Nestle ise soya, buğday ve kırmızı pancardan “Incredible Burger” yarattı ve Nisan’da Avrupa’da piyasaya sundu.