Piyano çalmak ya da golf vuruşlarında ustalaşmak gibi yeni becerileri öğrenmek söz konusu olduğunda, genel inanış, yaşlı yetişkinlerin gençlere göre daha zorlanacağı yönündedir. Ancak yeni araştırmalar, öğrenmeyi geliştirmek için tasarlanan beyin stimülasyon (beyindeki nöronları uyararak beyin aktivitelerini değiştirmek. Bu teknikle herhangi bir operasyona gerek kalmadan beyin sinirlerini uyarmak mümkündür.) tekniklerinden kimin daha iyi faydalanacağı konusunda yaşın belirleyici bir faktör olmayabileceğini ortaya koyuyor.
Araştırmacılar tarafından yürütülen çalışma, yaş alma ve öğrenme hakkındaki varsayımlarımıza meydan okuyor. Araştırma ekibi, “doğru akım stimülasyonu” (atDCS) adı verilen ve beynin belirli bölgelerinden zayıf bir elektrik akımı geçirmeyi içeren tekniğin, insanların yeni bir motor becerisini öğrenme yeteneğini nasıl etkilediğini araştırdı.
atDCS’yi beyin hücreleriniz için hafif bir dimmer anahtarı olarak düşünün. Araştırmacılar beynin belirli bölgelerine hafif bir elektrik akımı uygulayarak nöronların daha fazla ya da daha az ateşlenmesini sağlayabilirler. Bu teknik, özellikle yaşa bağlı gerileme yaşayan yaşlı yetişkinlerde çeşitli bilişsel ve motor işlevlerin iyileştirilmesinde umut vadediyor.
Araştırmacılar üç yaş grubundan toplam 153 sağlıklı gönüllü üzerinde çalıştılar. Çalışmanın ana modelleme kısmı için 18-30 yaş arası 41 genç yetişkin, 50-65 yaş arası 34 orta yaşlı yetişkin ve 65 yaş üstü 38 yaşlı yetişkin dahil edildi. Daha sonra bulgularını 40 katılımcıdan oluşan ek bir grupla (20 orta yaşlı ve 20 yaşlı yetişkin) doğruladılar. Tüm katılımcılar sağ elini kullanıyordu ve sol (baskın olmayan) ellerini kullanarak sıralı bir parmak vurma görevi gerçekleştirmeleri istendi. Görev, piyanoda basit bir melodi öğrenmeye benzer şekilde, dört düğmeyi kullanarak gösterilen dokuz basamaklı bir sayı dizisini olabildiğince hızlı ve doğru bir şekilde tekrarlamayı içeriyordu.
Doğal öğrenenler beyin uyarımından faydalanmıyor mu?
Bu çalışmayı özellikle ilginç kılan şey, araştırmacıların ilk performanslarına dayanarak beyin stimülasyonundan kimin faydalanacağını tahmin etmek için bir makine öğrenimi modeli geliştirmiş olmalarıdır. Başlangıçta diziyi öğrenmekte daha fazla zorlanan bireylerin, yaşlarına bakılmaksızın atDCS ile en büyük gelişmeleri gösterdiklerini keşfettiler. Buna karşılık, doğal olarak öğrenenler ya hiçbir fayda görmedi ya da bazı durumlarda stimülasyonla aslında daha kötü performans gösterdi.
Araştırmacılar beyin stimülasyonunun etkisini bir müzik setinin sesini açmaya benzetiyor. Daha az verimli bir öğrenme sistemine sahip biri için sinyali yükseltmek, mesajı netleştirmeye yardımcı olur. Bununla birlikte, zaten optimal bir sisteme sahip biri için (mükemmel netlikte müzik dinlemek gibi), daha fazla yüklenmek aslında sesi bozabilir.
Çalışma ayrıca yaşlı yetişkinler hakkında beklenmedik bir şeyi de ortaya çıkardı: bazıları orta yaşlı yetişkinler kadar iyi performans gösterdi ve yaşa bağlı klişelere meydan okudu. Bu bulgu, bilişsel ve motor yeteneklerin ileri yaşlarda korunmasının daha önce düşünülenden daha kolay olabileceğini düşündürüyor.
Kaynak: https://studyfinds.org/authors/