Çocuğunuzun anlama ve kavrama becerilerini diğer çocuklarla kıyasladığınızda farklılık mı içeriyor? Çocuğunuz üstün zekalı olduğuna dair belirtiler gözlemliyor fakat bundan emin olamıyor musunuz? Bu konuda mutlaka öğretmeniyle ve rehber öğretmenlerle iletişim halinde olmalısınız.
Çocuğunuzun dil, anlama ve kavrama becerilerinin yaşıtlarının çok önünde olduğunu mu düşünüyorsunuz? Emin olmak için daha çok veriye mi ihtiyacınız var. Öğretmenlerin ve eğitimcilerin dikkati sayesinde bu çocukları fark etmek ve doğru öğrenme yöntemleriyle onları yönlendirmek mümkün. İşte size üstün zekalı çocukları tanımlayan özellikler…
Gelişmiş dil becerileri…
Çocuklar yaklaşık 2 yaş civarında anlaşılır cümleler kurmaya başlarlar. Halbuki üstün zekalı çocuklarda bu yetkinlikler daha önce gelişir. Okul yaşında ise yaşıtlarından daha ileride bir dil gelişimine sahiptirler. Kelime dağarcıkları oldukça geniştir. Hızlı konuşma eğilimindedirler ve yaşıtlarına göre daha karmaşık cümleler kurarlar. Pek çoğu okula başlamadan önce okumayı sökmüş olurlar. Soru sormak onlar için adeta bir yaşam felsefesidir. Sordukları sorulara da tatminkâr cevaplar almak isterler. Üstün zekalı çocukların erken yaşlarda çok adımlı yönergeleri anlama ve yerine getirme becerisine de sahip olduklarını belirten Yrd. Doç. Dr. Hamit Akçay, bu çocukların farklı kitlelerle konuşurken kullandıkları dili değiştirebilme özelliğine de sahip olduklarının altını çiziyor. Akçay, “Dört yaşındaki yetenekli bir çocuk, yetişkinler veya daha büyük çocuklarla konuşurken daha gelişmiş sözcükler ve cümle yapısını kullanabilir ve üç yaşındaki kuzenine hitap ederken daha basit ve daha çocuksu bir şekilde konuşabilir” diyor.
Öğrenme yetenekleri…
Eski ve yeni bilgiyi kolayca sentezleme kabiliyetine sahip olan üstün zekalı çocuklar, oldukça hızlı öğrenirler. İlgi alanları ne ise o konuda derinlemesine bilgi sahibi olma eğilimindedirler. Daha önce gördükleri duydukları ve öğrendikleri şeyleri kolayca hatırlarlar. Bu konuda benzersiz bir hafızaya sahiptirler. Üstün zekalı çocukların kendi başlarına kitap okumaktan da hoşlandıklarını belirten Hamit Akçay, “Yeni bir faaliyete başlarken, yeni bir oyun öğrenirken veya yeni bir beceri kazanırken, yönlendirmeye veya talime çok az ihtiyaç duyarlar. Ayrıca, bazı şeyleri kendi başlarına veya kendi yollarıyla yapmakta ısrar edebilirler. Denge, koordinasyon ve hareket içeren motor becerileri de erken yaşta gelişmiştir. Büyük çocuklar ve yetişkinlerle, onları ilgilendiren konuları konuşmaktan zevk alırlar. Tercih ettikleri öğrenme yöntemlerine sahip olabilirler ve bir öğretmen veya yetişkin tarafından önerilen diğer yöntemleri kullanmaya direnebilirler. Üstün zekalı çocuklar problemleri çözmek için kendi yollarını bulmanın, komplekslikten zevk almanın ve görünüşte ilgisiz fikir veya kavramlar arasında bağlantı kurmanın tadını çıkarabilirler. Olağandışı derecede uzun bir süre boyunca bir şeye konsantre olabilirler. Öğrenmeyi eğlenceli bir eylem olarak görme eğilimindedirler. Yeni kavramlar bulmaktan sevinç duyarlar” şeklinde konuşuyor.
Keşfetme dürtüleri gelişmiştir
Yaşıtlarından daha fazla duygusal olan üstün zekalı çocuklar, empati kurma yeteneğine sahiptirler. Sürekli hareket halindedirler, keşfetme dürtüleri çok gelişmiştir. Bireysel aktivitelerden de oldukça zevk alan üstün zekalı çocuklar okuma, yazma, hayal kurma, gözlemleme veya sadece düşünme gibi faaliyetleri de başarıyla gerçekleştirirler. Üstün zekalı çocuklar, resim, heykel veya müzik gibi belirli sanat biçimlerine derin bir ilgi gösterebilirler.