Massachusetts Institute of Technology (MIT) Liderlik Merkezi zor bir sorunun çözümünün doğru sorular sormaktan geçtiğini düşünüyor.
Bir buluşun nasıl ortaya çıktığına baktığınızda, muhtemelen sürecin birinin farklı bir soru sormasıyla oluştuğunu göreceksiniz. Örnek olarak Kodak’ın kurucusu George Eastman’ı ele alalım. Aslında fotoğraf Eastman doğmadan çok önce, 1854’te icat edilmişti. Genç yaşta fotoğrafa merak salan Eastman, 24 yaşında bir yurt dışı gezisine çıkarken fotoğraf çekmek için çok ağır ve pahalı makineyi yanına alması gerektiğini fark etti. Bu sırada aklında şöyle bir soru belirdi: “Fotoğraf çekmek isteyen biri için bu, daha kolay hale nasıl getirilir?”
Bu sorunun cevabını bulmak için araştırmalara başlayan Eastman, 26 yaşında kurduğu şirkette 8 yıl sonra ekibiyle yarattığı ilk Kodak fotoğraf makinesini piyasaya sürdü. 100 karelik film bitince kamera sahipleri, kamerayı şirkete gönderip basılma sürecini bekliyorlardı. Zaman içinde Kodak bu soru üzerine çalışmayı bırakmadı, öyle ki 1900’de bir çocuğun bile kullanabileceği kadar kolay ve 1 dolarlık Brownie isimli kameraları satmaya başlamışlardı.
Doğanın gücü
Bugün dünyanın dört bir yanından girişimciler, Massachusetts Institute of Technology’e (MIT) aynı şekilde beyinleri düşünmeye iten pek çok soruyla geliyor. Bunlardan biri de Jeff Karp. Karp, biyomimetrik yani problemleri çözmede doğayı taklit eden bilim dalında çalışan bir biyomühendis. “Doğa bu sorunu nasıl çözüyor?” sorusu üzerine çalışıyor. Karp’a göre doğa, bakmayı bilenler için bir çözümler ansiklopedisi sunuyor: “Yeni fikirler için doğayı incelediğinizde laboratuvarda çalıştığınızda yakalayamayacağınız iç görülere, örneklere ulaşıyorsunuz.”
Doğru soruyu sormak
Bazen farklı bir soru cevabın ne kadar kolay olduğunu anlaşılır hale getiriyor. Örneğin geçmişte “neden sonraki sayılar için abonelik oluşturmayalım ve reklam almayalım?” sorusu dergilerin konumunu tamamen değiştirdi. Ya da “alkolizm bir ahlak sorunu mu yoksa bir hastalık mı?” sorusuyla konuya farklı bir bakış açısı getirilmesi mümkün oldu.
Kilit soru etkili!
Bu tarz kilit soruların yanıtları o kadar belli ki sorulduğu an herkes tarafından net yanıt buluyor. Bazense bu yeni soruların yanıtları için Kodak’ın kurucusu Eastman örneğindeki gibi farklı alanlarda uzman kişilerden destek alınması, biyomühendis Jeff Karp’ın yaptığı gibi yeni araştırmalara girilmesi gerekiyor. Bu yeni sorular, yaratıcılığın ve inovasyonun kapılarını açtığı gibi gelecek tehditlerden korunmada da son derece etkili sonuçlar doğurabiliyor.