Karikatür ve grafik sanatçısı Gürbüz Doğan Ekşioğlu’nun kalemi bu sefer pandemi nedeniyle kapalı kaldığımız günlere inat dünyanın yeniden açılmasının heyecanını hayal ederek çok ileriye baktı ve kendine ABD’nin saygın yayın kuruluşu The New Yorker dergisinin kapağında yer buldu.
Aslında Ekşioğlu, The New Yorker’ın kapağına ilk defa konuk olmuyor. Türkiye’de ve yurt dışında pek çok karma sergide yer alan ayrıca biri New York’ta 9 kişisel sergi açan sanatçının dergide yayınlanan ilk çizimi 1992 yılına tarihleniyor. Farklı bir çalışması, 11 Eylül saldırılarının yıldönümü baskısında yine The New Yorker kapağında kendine yer bulmuştu. Bundan 10 yıl önce de 16 Mayıs 2011’de derginin kapağı “Erasing Osama” isimli illüstrasyon ile yine Gürbüz Doğan Ekşioğlu tarafından çizilmiş ve Osama Bin Ladin’in ABD tarafından öldürülmesini konu almıştı.
.
The New Yorker son sayısında Gürbüz Doğan Ekşioğlu ile kısa bir söyleşi de yaptı.
COVID-19 sizi nasıl etkiledi?Pandemi başladığında önce derin bir endişe ve ölüm korkusu hissettim. Her zaman evde olmak bana ruhum karanlıktaymış gibi hissettirdi. Ama artık ben, birçok arkadaşım ve ailem aşı olduklarına göre kendimi çok daha iyi hissediyorum.
Uzun süre kapalı kaldınız bu durum sanatsal üretiminizi nasıl etkiledi?İronik olarak, bu kapanmanın sanatsal üretimimi olumlu yönde etkilediğini söyleyebilirim. Sosyal medyada yayınladığım yaklaşık 20 yeni eser çizdim. Ayrıca pandemiden sonra açılacak kişisel bir sergi için çalışmalar yaptım. Diğer taraftan üniversitedeki görevim devam ettiği için derslerime çevrim içi olarak devam ettim.
Derginin kapağında yer alan çalışmanız, kısıtlamaların hafifletilmesi durumunda çoğumuzun ne hissettiğini ifade ediyor. İstanbul’da hayat normale mi dönüyor?
Maalesef Türkiye’de nüfusun sadece yüzde on beşi aşılanmış durumda. Yani hayır: Hâlâ kilit altındayız, birçok sokağa çıkma yasağı var ve her yerde maske kullanmak zorundayız. Ama umut her zaman var. Bu görüntü üzerinde çalışırken hayata dönmeyi hayal ettim. Bugün o rüyaya daha yakın olmaktan mutluyum.
Kaynak: https://www.newyorker.com/culture/cover-story/cover-story-2021-05-24