Sosyal medyanın altın çağı sona eriyor olabilir mi? En azından Y kuşağı için durum bunu gösteriyor. X, Instagram ve Facebook’un içerik erozyonu, sürekli “bağlı olma” ihtiyacını geride bırakan Y kuşağı için bir dönüm noktasına işaret ediyor.
Topluluk oluşturma ve dijital yazışmayı yeniden tanımlayan sosyal medya çağının alacakaranlığı olarak adlandırılan bu dönemde işler eskisi kadar parlak değil. Birçok birinci nesil sosyal medya kullanıcısı yani 27 – 42 yaş arasındaki milenyum kuşağı için partinin sona erdiğine dair giderek artan bir inanış var.
X (alışkanlıkla Twitter demeye devam ediyoruz) bitmek bilmeyen “yanlı” tartışmalarla, Instagram yüz kremleri ve fitness tüyoları pazarlayan reklamlar ve influencer’larla dolup taşıyor. Başlangıçta YouTube’un daha parlak bir alternatifi gibi görünen TikTok, giderek ne işe yaradığı belli olmayan eşyalarla dolu bir outlet alışveriş merkezine benziyor. Facebook ise ilk gözden çıkarılan oldu.
Elon Musk’ın Twitter’ı almasının üzerinden bir yıl geçti ve rekor sayılabilecek bir sürede, platforma eşsiz bir cazibe kazandıran her şeye balyoz indirdiği düşünülüyor (güvenlik ve kapsayıcılık konuları eski CEO Jack Dorsey döneminde de bir sorundu, ancak daha da kötüleşti). En parlak döneminde, 2008’den 2015’e kadar, başka hiçbir platform Twitter’ın yaptığı şeyi, onun yaptığı şekilde sunmuyordu: anlık gerçek zamanlı sohbet ve analiz. Kullanıcıların adeta bir tuval gibi kullandıkları temiz ve boş bir sayfaydı.
Twitter ile birlikte, Facebook ve Instagram’daki kullanıcı deneyiminin erozyona uğraması – nefret söylemi, “yanlış” bilginin yaygınlaşması, mahremiyetin bir lüks olarak satılması ve üretken yapay zeka tehdidi- keskin bir dönüm noktasına işaret ediyor. Pek çokları sosyal internetin dönüştüğü durumu “yankı odası” tanımıyla ifade ediyor. Ayrıca gerçek hayatta tanıdıkları kişileri “pazarlama kategorileri” olarak görmekten mutlu olmadıklarını ifade ediyorlar.
Araştırma sonuçları da bu durumu destekler nitelikte; We Are Social Dijital 2023 dijital raporuna göre internette geçirilen süre bir önceki yıla göre yaklaşık %5 oranında azalmış. Bir önceki yılın raporunda günde ortalama 7 saat çevrimiçi olan kullanıcıların 2023’de günde 6 saat 37 dakika “online” olduklarını gösteriyor. Rapordaki verilere göre, Türkiye’de sosyal medya kullanıcı sayısında düşüş var; bir yılda 69 milyondan yaklaşık 62 milyona gerilediği görülüyor. Dünya çapında sosyal medya kullanıcılarının büyüme oranının da şimdiye kadar görülen en düşük seviyede kaldığı belirtilmiş.
Farklı yaş gruplarının farklı eğilimler göstermesi elbette normal; diğer taraftan şu da bir gerçek ki belirli bir kesim için sosyal medya artık eskisi kadar cazip değil… Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Kaynak: https://www.wired.com/