Yazı: Yaprak Özer
“Süper Gıda” terimi, düşük kaloriye yüksek besin faydası sunan ve kişiselleştirilmiş beslenme, beraberinde zinde kalmaya yardımcı hastalık ve rahatsızlıklara geçit vermediği ifade edilen gıdalara verilen isim. Bu gıdaların tüketilmesinin, tabii ki, dengeli bir diyet eşliğinde kalp sağlığını, kilo kaybını desteklediği, enerji seviyelerini iyileştirdiği ve hatta yaşlanmanın etkilerini azalttığı söyleniyor.
Süper gıda pazarı, antioksidanlar, vitaminler veya mineraller gibi belirli besin maddelerini yüksek düzeyde içeren ve sağlık açısından ekstra faydaları olan gıda maddelerinin satışından oluşuyor. Başlıca süper gıda ürün türleri meyveler, sebzeler, tahıllar, tohumlar, otlar, kökler, et ve diğer ürünler. Süper gıdalar, yüksek vitamin ve mineral içeriğine sahip. Çiğ ve organik süper gıdalardan vegan ve süt ürünleri proteinlerine, doğal özütlere ve meyve ve sebze tozlarına kadar uzanan çok ve çeşitli ürün yelpazesine sahip. Bununla birlikte çözümlenmeyi bekleyen bir detay var. Süper Gıda pazarında gıdaların değeri, ‘fabrika çıkışı’ değerlerine işaret ediyor.
Süper gıda pazarının küresel büyüklüğü 2022’de 177 milyar dolardan 2023’te 190,48 milyar doları gösteriyor. Rusya-Ukrayna savaşı, ve COVID-19 küresel ekonomik toparlanma Süper Gıda pazarının büyümesini yavaşlatsa da 2027 yılında 256,27 milyar $’a ulaşması bekleniyor. Sağlık konusunda bilinçli tüketicilerin sayısındaki artış, pazarı, pazardaki canlılık ile ürünlerin şıklığı, rengi, değişik duruşu trend yaratıyor, modaya ayak uydurmak isteyen ve gerçekten inananlar birbirini tetikliyor. Ülkelerin kültürel kodları değişiklik gösterse de alışkanlıklar farklı tellerden çalsa da sağlıklı gıda tüketimi, milliyet dil dil tanımadan büyüyor.
Süper gıdalarda kişiselleştirme, popüler bir trend. Cazip olmasının bir nedeni eğlenceli, oyuncaklı ve teknoloji kullanımına yatkın olması. Tüketici, içecek yiyecek her ne tüketmek istiyorsa, ürünü kendisine göre kişiselleştirirken içeriklerin dozunu, sıcaklığını, kıvamını ve aklınıza gelecek her detayı kendisine göre tarif ediyor, kokteyli kendine göre yapıyor, sağdan soldan her yerden beslenme bilgilerine erişmek üzere çaba sarf ediyor, tariflere adeta etiket koyup etkileşime geçiyor. Yemek yemek adeta bir prodüksiyon, yiyenler mahalle oluşturuyor. Paylaşım sınır tanımıyor… Akıllı beslenme akıllı telefonla buluşuyor Süper Gıda oluyor.